Westwall: HG Kindsbach

Dit ondergrondse, verbunkerde gangenstelsel is in 1937 gebouwd als opslag voor luchtafweermunitie. Aan het einde van de oorlog is het nog kort gebruikt als hoofdkwartier voor het “Oberkommando West” en deels ook als schuilplaats voor de bevolking tijdens de bombardementen. Na de oorlog heeft het Franse leger het gangenstelsel nog kort als munitieopslag gebruikt, voordat het Amerikaanse leger deze plek overnam, in het kader van de uitbreiding van vliegveld Ramstein. Het Amerikaanse leger heeft het gangenstelsel flink gerenoveerd en gebruikt als een commandocentrum om de luchtbewegingen rondom Ramstein te coördineren.

Eind 60-jaren is dit een van de belangrijkste luchtverdedigingscommandocentra van de NATO geworden (ADOC Kindsbach). In de loop van de jaren werd deze centrale te klein. Begin jaren 90 is het commandocentrum opgegeven en leeggehaald. Na controle is het grondstuk inclusief gangenstelsel teruggegeven aan de nazaten van de toenmalige eigenaar. Af en toe worden er in de wintermaanden rondleidingen gegeven en die zijn zeker de moeite waard!

Westwall: HG Kindsbach
Westwall: HG Kindsbach, commandocentrale

Westwalltunnels

De Westwall (Duitse verdedigingslinie) loopt grofweg van Emmerich tot Basel en is vooral bekend om de vele tankhindernissen. En dan vooral de zogenaamde Höckerhindernisse, de betonnen “drakentanden” die dwars door het landschap lopen. Zoals hier over een riviertje, dwars door velden en bossen bij Roetgen in de Eifel:

Westwall: Höckerlinie bij Roetgen

Veruit het overgrote deel van de Westwallbunkers is opgeblazen na de tweede wereldoorlog, daarvan is veel minder terug te vinden. Na de oorlog was dit ook niet zo gewenst en ook nu nog is er nog best veel weerstand om deze bunkers te behouden, het is namelijk niet de fraaiste kant van de Duitse geschiedenis. Gelukkig zijn er wel een aantal musea gevestigd in voormalige Westwallbunkers, zodat dit stuk geschiedenis niet helemaal vergeten wordt. Naast tankhindernissen en bunkers, zijn er ook heel veel tunnelcomplexen gebouwd. Over het algemeen waren dit opslagplaatsen en de meeste tunnels zijn nooit afgebouwd. Een leek zal deze tunnels dan ook zelden als een Westwalltunnel herkennen, als die deze tunnels al kan vinden.

Westwall: tunnel in het Pfälzerwald

Verschillende tunnels zijn na de oorlog wel door de Amerikanen in gebruik genomen alshoofdkwartier of als opslagplaats van materiaal tot nucleaire wapens, maar het overgrote deel niet. En dan zien de tunnels er over het algemeen zo uit als hierboven. Een paar restanten van houten stutten, af en toe een boorgat en dan heb je het wel gehad.

Op pad

Jaren geleden, toen ik net begon met het fotograferen van bunkers, was ik een stuk fanatieker dan nu. Of beter gezegd, minder verwend. Onderweg naar mooie complexen stopten wij bij elke bunker die wij onderweg tegenkwamen. Of die nu verscholen lag in de bramenstruiken of half opgeblazen was, maakte niet uit; de bunker moest uitgebreid bekeken en gefotografeerd worden. Zo heb ik destijds veel foto’s gemaakt van (voor mij nu) totaal oninteressante bunkers, waarvan ik grotendeels ook niet meer weet waar die staan. Zoals deze bunker bijvoorbeeld.

Atlantikwall in Frankrijk

We (ik ga hoogstzelden alleen op pad) waren onderweg naar mooie complexen, onder andere MKB Todt en MKB Oldenburg in Frankrijk en dit was een van de eerste bunkers die wij tegenkwamen. In de loop van de jaren ben ik wat verwend geworden en stop alleen nog maar als er interessante details in zo’n kleine bunker te vinden zijn. Originele teksten en tekeningen uit die tijd bijvoorbeeld of zeldzame constructies, voor minder doe ik het niet. 😉

Nu zijn die in MKB Todt in overvloed te vinden. Neem alleen al de 4 geschutsbunkers, fenomenaal groot! Een van de bunkers is omgebouwd tot museum (website: http://www.batterietodt.com/musee), eentje is verwoest door een explosie en de andere 2 worden aan hun lot overgelaten. Van die laatste 2 was er destijds eentje (geschutsbunker 4) ook van binnen te bekijken. De grootte van die bunkers is lastig vast te leggen, maar deze foto geeft het wel aardig weer:

Atlantikwall: MKB Todt

In elk van deze geschutsbunkers stond een 38 cm kaliber geschut van de firma Krupp. Niet alleen de unieke bouwwijzen en indrukwekkende grootte van deze bunkers maken elk bezoek de moeite waard, ook de teksten en tekeningen die in de bunker te zien zijn.

Atlantikwall: MKB Todt
W.C. = Winston Churchill

Tenminste, zolang deze tekeningen en teksten nog te zien zijn! De tekst op de bovenstaande foto ziet er nog relatief onaangetast uit, maar de meeste teksten zijn helaas overgekliederd door idioten die geen besef hebben van de geschiedenis.

Atlantikwall: MKB Todt

De teksten en tekeningen zijn echter niet origineel. Hoewel de Duitsers heel veel bunkers met tekeningen en teksten hebben versierd, zijn deze teksten en tekeningen geschilderd in 1994, voor de film Fortitude.

U-Verlagerung Dinar

Deze U-Verlagerung ligt in Tjechië en is legaal bezoekbaar. De rondleidingen zijn wel in het Tjechisch, maar een beknopte hand-out wordt ook in andere talen meegegeven. Website: https://visit.caves.cz/en/cave/jeskyne-vypustek

Fabrieken die in grotten werden ondergebracht, hadden een muntnaam als codenaam. De firma Flugmotoren Werk Brunn-Lösch produceerde in de tweede wereldoorlog delen van Bosch vliegtuigmotoren. Hier is niet veel meer van te zien, na de oorlog is deze grot ook door het Tjechische leger omgebouwd tot commandocentrale.

U-Verlagerung: Dinar

U-Verlagerung Krähe

Deze fabriek is in een voormalige treintunnel gehuisvest. Alle U-Verlagerungen die in (voormalige) verkeerstunnels zijn gevestigd, kregen als schuilnaam een vogelnaam. Deze U-Verlagerung werd door de firma Voigt und Häffner uit Frankfurt voor de productie van Herta-schakelaars. Gedurende de tweede wereldoorlog was het noodzakelijk om de productie in een bomzekere locatie onder te brengen, de fabriek in Frankfurt was niet meer veilig. De treintunnel is (volgens mijn laatste informatie) nog steeds in handen van die firma, al zijn er wel plannen om de tunnel weer als treintunnel in gebruik te nemen. Dat deze tunnel ooit als fabriek werd gebruikt, is nu niet meer te zien.

U-Verlagerung: Krähe

Mijn blog

Regelmatig ben ik op pad om bunkers te fotograferen. Naast de musea, fotografeer ik vooral locaties die verlaten en vervallen zijn. Het vinden van deze locaties is niet altijd even gemakkelijk. Dat hoeft ook niet, want hoe lastiger te vinden, hoe minder de locatie vernield is.

Onlangs heb ik deze abri (ondergronds manschappenverblijf) van de Maginotlinie bezocht. In 2013 heb ik deze abri ook al gefotografeerd. Normaal gesproken is deze abri niet toegankelijk en dat is wel te zien. Weinig vervuiling en vernieling. Wel leeggehaald, maar daar ontkom je niet aan. Verzamelaars stelen alles wat los en vast zit.

Abri in de sector Rohrbach (Maginotlinie)